Vihreä tee ja osteoporoosi
Kansallisessa Cheung Kungin yliopisto julkaisi tutkimuksen vihreän teen vaikutuksista luustoon vuonna 2002 toukokuussa .
1037 Kiinalaisen aikuisen teenjuontitottumuksia serattiin vuodesta 1996 lähtien.
Tutkimuksen mukaan pitkään ja säännöllisesti
vihreää teetä juovilla
luuston mineraalitiheys oli 6,2% keskivertoa parempi. Pienikin ero tiheydessä vaikuttaa merkittävästi luuston lujuuteen.
Yli 10 vuotta vihreää teetä säännöllisesti juoneilla luuston suurempi kivennäistiheys ilmeni lannerangan lisäksi mm. lonkassa.
Säännöllisesti 6 vuotta teetä juoneilla hyödyt näkyivät parhaiten lannerangan seudulla ja tiheydet olivat 2-3% suurempia verrattuna niihin, jotka eivät säännöllisesti nauttineet vihreää teetä.
Tutkijoiden mukaan teen luustoa vahvistavan vaikutuksen uskotaan johtuvan
vihreän teen
flavonoideista ja fluorideista, jotka hidastavat
osteoporoosin eli
luukadon etenemistä.
Toisen, Englannissa tehdyn tutkimuksen mukaan 65 - 76 vuotiaiden, teetä säännöllisesti nauttivien naisten mineraalitiheydet olivat n. 5% suuremmat kuin vertailuryhmällä. Tähän tutkimukseen osallistui 1256 henkilöä.
Yrttiapteekin valikoimaan kuuluu kaksi tuotetta, joissa vihreä tee on olennaisena ainesosana:
Vihreä tee uute - Neitsyttee Forte (virgin tea) kapselit
(Jiangzhi Tongshu San Neitsyttee)
Neitsyttee (pussitee)
Dr Chen Patikan Jianghi Tongshu San Neitsyt tee on kauan tunnettu erityisesti Keski-Euroopassa erittäin korkealaatuisena vihreänä teenä.
vaikuttavina ainesosina vihreän teen lisäksi ovat
piharatamo ja shiso-yrtti

Katso myös muut aiheeseen liittyvät artikkelit:
Vihreä tee ja stressi
Vihreä tee laihdutus
Muita artikkeleita:
Punainen tee (Pu Erh tee) ja kolesteroli
Glukosamiini ja nivelet
Glukosamiini ja nivelten kipu
Glukosamiini ja nivelrikko
Glukosamiini ja nivelten naksuminen
Glukosamiini ja nivelten kuluminen